![]() |
|
![]() |
THE
INTERLOPER
SQSW 303, Sudoeste Brasilia - DF - Brazil Year 2 Nº 26 Director / Diretor Ronald
K. A. Halliday
ron.halliday@gmail.com
Writer / Escritor Ronald
K. A. Halliday
Editors / Editoras Talita
Borges Vicari
Circulation /
Circulaçãotalita.vicari@gmail.com Ronald K. A. Halliday 137
![]()
|
![]() BRASILIA (DF) - Late Monday afternoon Ron Halliday signed and initialled his first mapping contract in Brazil. “It’s been a long time coming,” Ron smiles, a mixture of relief and excitement playing on his face. “Even though Brasilia has a couple of million people, it’s only a medium sized city for Brazilian standards, so the opportunities just aren’t out there. Truth be told, all of my interviews to this point have been for different positions within the same organization.” That organization is CNT, the National Confederation of Transportation. Their mandate is the protection and support of both travellers and the mode of transport they use. To this end, they have hired this Canadian cartographer to build them a multimodal atlas. And what exactly is a multimodal atlas? “Multimodal maps show transportation networks: roadways, railways, waterways and airways,” Ron clarifies. “Volume distribution, seasonal closures, toll roads, things like that.” A collective nod ensues. “But I hope to get involved with their other projects too – it’s not everyday that as a mapmaker you get the chance to save people’s lives.” CNT examines all national and state highways (Comparable in Canada to The Trans-Canada, Highway 401 in Ontario, Highways 1 and 101 in Nova Scotia and Highways 2 and 40 in Alberta) across the country once a year. In 2005, nearly 40% of the 80,000 kilometres studies received failing grades, for any number of reasons: missing road signs, dangerous curves, deep potholes and missing guardrails were just a few. “Applying mapping techniques and technologies to the data they’ve collected could substantially reduce both the number and the gravity of accidents on Brazilian highways. It may be possible to study two seemingly identical curves and discover why crashes are happening at one location and not the other. Then we apply the techniques to other potentially dangerous locations to prevent future accidents.” Bringing us back to the present for the time being, what will the lack of free time mean for The Interloper? “We’ll see – there are already two or three more articles in my head that just have to be put on paper. I made a promise to myself when I started and it’s too much fun to stop now just because I have a real job.” |
![]() BRASÍLIA (DF) - Segunda-feira de tarde, Ronald Halliday assinou e rubricou seu primeiro contrato cartográfico no Brasil. “Demorou a chegar,” sorri Ronald, um mistura visível de alívio e animação no seu rosto. “Ainda que Brasília tenha dois milhões de pessoas, é um cidade de médio porte pelos padrões brasileiros, então as oportunidades não estão por aí. Para falar a verdade, todas as minhas entrevistas até agora foram para vagas diferentes dentro da mesma organização.” Esta organização é a CNT, a Confederação Nacional de Transporte. Seu mandato é a proteção e apoio a ambos viajantes e modalidades de transporte usadas. Com o fim de construir um Atlas multimodal, o grupo contratou este cartógrafo canadense. E o que é exatamente um Atlas multimodal? “Mapas multimodais mostram as malhas de transporte: rodovias, ferrovias, hidrovias e aerovias,” esclarece Ronald. “Volumes de distribuição, fechamentos sazonais, rodovias com pedágio, coisas assim.” Um balançar de cabeça coletivo segue. “Mas eu espero me envolver em outros projetos também – não é todo dia que, como fabricante de mapas, se tem a chance a salvar a vida de pessoas.” A CNT examina anualmente todas as rodovias nacionais e estaduais do país. O ano passado, quase 40% dos 80.000 quilômetros pesquisados receberam notas de falha, por uma miríade de motivos: falta de sinalização, curvas perigosas, buracões e guard rails ausentes são uns poucos deles. “A aplicação de técnicas e tecnologias cartográficas aos dados colhidos pode diminuir substantivamente tanto o número como a gravidade dos acidentes nas rodovias brasileiras. Pode ser possível estudar duas curvas aparentemente iguais e descobrir porque acidentes estão acontecendo em um local e não em outro. Depois nós aplicamos as técnicas a outras localidades potencialmente perigosas para prevenir acidentes no futuro.” Voltando agora ao presente, o que significará a falta de tempo livre para O Interloper? “Vamos ver – já tenho dois ou três artigos a mais em minha cabeça que só precisam ser colocados no papel. Eu me fiz uma promessa quando comecei e estou me divertindo demais para desistir agora que estou trabalhando.” |
|||||||
|
|
||
|